woensdag 3 oktober 2012

Mijn broer over het Stedelijk


Op zondag 30 september bezocht ik met mijn broer Jeroen het net geopende Stedelijk in Amsterdam. Een hele reis vanuit Brabant, met werk aan het spoor tussen Den Bosch en Utrecht (omreizen via Breda).

We begonnen en eindigden het bezoek met een hapje en drankje in het restaurant. Daar babbelden we vooraf over wat we misschien zouden gaan zien en wat we van de buitenkant vonden, van de badkuip. Na het bezoek vertelden we elkaar wat we ervan vonden, welke werken we het mooist vonden en hoe we de badkuip van binnen hadden ervaren.

We waren samen al eerder in het Stedelijk geweest, in 2011 met Temporary 2. Toen konden we de badkuip in aanbouw zien. Nu konden we ‘m echt ervaren.

Jeroen doet verslag: “Wat leuk, dit gebouw. Ik vind het mooi en passen in de omgeving. Dat oud en nieuw bij elkaar vind ik mooi. Als ik hier tegenover zou wonen en elke ochtend de gordijnen open zou schuiven, zou ik met plezier naar deze twee gebouwen bij elkaar kijken.
De kunst op de begane grond past het meest bij mij. Mondriaan en Karel Appel vind ik geweldig. Daar heb ik met veel plezier naar staan kijken. Ik ben geen kunstkenner, ga ook niet heel veel naar een museum, maar ik hou er wel heel erg van om naar kunst te kijken.
De hedendaagse kunst op de eerste verdieping is niet helemaal mijn ding, maar ik vind ook niet dat alles in een museum voor mij mooi moet zijn. Ieder heeft zijn eigen smaak. Wat ik niet mooi vind, is voor een ander wel mooi en da's prima. Wat ik wél heel mooi vond op de eerste verdieping waren de twee werken van Yves Klein, dat gouden blad met deuken en het blauwe vlak met sponzen. Daar heb ik lang staan kijken. Het wegwaaiende en terugwaaiende hoedje vond ik ook te gek!

Ook te gek is het restaurant. Gezellig, mooi vormgegeven met die lange banken, lekker eten, goeie bediening en je werd op een prettige manier naar je plaats gebracht. Een minpuntje: een ober die op ieders schouder een hand legt, soms zelfs vrij lang, daar hou ik niet zo van!

Ik ben samen met mijn zus gekomen, erg leuk en voor mij ook bijzonder om zo als broer en zus op pad te gaan. En als er een mooie nieuwe tentoonstelling in het Stedelijk is, kom ik zeker terug. Dat is de reis vanuit Eersel zeker waard."


Stedelijk Museum
Paulus Potterstraat 13
1071 CX Amsterdam
Dinsdag, woensdag: 11.00 - 17.00 uur
Donderdag: 11.00 - 22.00 uur
Vrijdag, zaterdag, zondag: 10.00 – 18.00 uur
www.stedelijk.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten